Lietuvių kalba English
Telefonų numeriai
APGAVYSČIŲ INTERNETE PREVENCIJOS SAVAITĖ
2021-04-06

Apgavysčių internete prevencijos savaitė 2021 #NeapsigaukInternete

 

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) ir Europos vartotojų centras Lietuvoje (EVC) š. m. balandžio 12–16 d. organizuoja jau tradicine tapusią Apgavysčių internete prevencijos savaitę #NeapsigaukInternete. Trečius metus organizuojamoje švietimo kampanijoje šiemet didžiausias dėmesys skiriamas vartotojų interesų apsaugai socialiniuose tinkluose ir skelbimų portaluose, klaidinančios reklamos bei nesąžiningos komercinės veiklos pinklėms.

 

Nors Lietuvos gyventojų pasitikėjimas elektronine prekyba auga (2020 m. apklausos duomenimis – 41 proc.), nemažėja ir vartotojų nusiskundimų skaičius. Ypač opi problema stebima socialiniuose tinkluose bei skelbimų portaluose – manipuliuodami augančiu vartotojų pasitikėjimu, internetiniai sukčiai išnaudoja naujas pardavimo formas, patraukliomis kainomis siūlydami, tačiau nepristatydami prekių, o netikri komentarai, konkursai be nugalėtojų ar stebuklingą poveikį žadantys produktai vis dar suvilioja nemažai patiklių vartotojų. Iššūkių kelia ir tai, kad vartotojai tebepainioja su fiziniais asmenimis sudaromus sandorius ir jiems taikomus teisių gynimo būdus su vartojimo santykais.

 

Siekdami didinti vartotojų informuotumą ir skatinti sąžiningą verslo praktiką, švietimo kampanijos metu VVTAT ir EVC dalinsis praktiniais patarimais, viešins aktualią informaciją apie galimas rizikas apsiperkant socialiniuose tinkluose bei skelbimų portaluose, pristatys dažniausius pažeidimus ir reikalavimus elektroninei prekybai, kvies atpažinti klaidinančią reklamą bei nesąžiningą komercinę veiklą ir kt. Visą aktualią informaciją kviečiame sekti skiltyje „Apgavysčių internete prevencijos savaitė“, taip pat VVTAT Facebook, Instagram bei YouTube paskyrose.

 

Kviečiame prie švietimo kampanijos prisidėti ir kitas institucijas bei pasidalinti vartotojams aktualia informacija VVTAT paskyrose.

 

 

Data

Švietimo priemonė

Trumpas aprašymas

Balandžio 9 d. (penktadienis)

Pranešimas spaudai apie vykdomą švietimo kampaniją

Pristatomas temos aktualumas, kur bus skelbiama visa švietimo kampanijos informacija, kviečiama prisijungti ir sekti informaciją.

 

VVTAT tinklalapyje sukuriamas informacinis baneris – Apgavysčių internete prevencijos savaitė 2021, kuriame

bus skelbiama visa kampanijos informacija.

Dalyvavimas laidoje „Labas rytas, Lietuva“ ir/arba radijo laidoje „Ryto garsai“

Pristatoma vykdoma kampanija, dažniausi šiuo metu pastebimi pažeidimai ir apgaulės socialiniuose tinkluose, skelbimų ir

naujienų portaluose, pateikiami patarimai, kaip neapsigauti ir ką svarbu žinoti.

Balandžio 12–

16 d.

(pirmadienis– penktadienis)

5 dažniausi nesąžiningos komercinės veiklos ar klaidinančios reklamos požymiai internete

Skatinant kritišką vartotojų mąstymą bei sąžiningą verslo praktiką, kiekvieną dieną VVTAT Facebook paskyroje skelbiama po vieną dažniausių NKV ar klaidinančios reklamos požymių, greta nurodant, kaip jį atpažinti, pvz.:

1.            Netikri komentarai (netikruose komentaruose įprastai naudojamos kitų asmenų, lengvai internete pasiekiamos nuotraukos, netikri, dažnai užsienietiški vardai, juntamas automatinis teksto vertimas);

2.            Netikri konkursai (nenurodomi konkurso rengėjų kontaktai, nėra skelbiami nugalėtojai ir kt.);

3.   Stebuklingą poveikį žadantys produktai (naudojami žymių žmonių atvaizdai, žadama greitai ir efektyviai pagydyti, raginama kuo skubiau pirkti, pateikti asmens duomenis) ir t. t.

 

Pažeidimams iliustruoti naudojami pavyzdžiai iš VVTAT archyvų.

 

Balandžio    12

d. (pirmadienis)

Pranešimas        spaudai       „Vartotojų

iššūkiai         perkant        socialiniuose tinkluose ir skelbimų portaluose“

Pristatomi dažniausiai iššūkiai, su kuriais

susiduria socialiniuose tinkluose bei skelbimų portaluose perkantys vartotojai: nepateikiama išsami informacija apie pardavėją; netikri komentarai; pardavėjas registruotas trečiojoje šalyje; asmuo nevykdo prekybos ir parduoda asmeninius daiktus, todėl vartotojų teisės netaikomos; sukčiavimo schemos.

 

Pranešimas spaudai taip pat siunčiamas LRT redakcijai, viešinamas per BNS naujienų agentūrą, siunčiamas regionų žiniasklaidai, savivaldybėms, vartotojų asociacijoms.

Atmintinė    „Pirkimas     internetu    iš verslininko ir prekybos nevykdančio

asmens:    kokie    skirtumai    ir    kaip apsiginti nukentėjus?“

Pristatomi esminiai skirtumai tarp vartojimo sutarčių ir sutarčių, sudarytų su

prekybos nevykdančiu asmeniu: pardavimas komerciniais ar asmeniniais tikslais, taikoma arba netaikoma garantija, prekės grąžinimo galimybės, ginčų sprendimo skirtumai.

Balandžio    13

d. (antradienis)

Pokalbis su VVTAT specialistu apie

pirkimą    socialiniuose    tinkluose    ir skelbimų portaluose.

VVTAT tinklalaidė YouTube ir Facebook

paskyrose, kurioje aptariami dažniausi iššūkiai perkant socialiniuose tinkluose bei skelbimų portaluose, kada pirkėjus gina vartotojų teisės ir kokie požymiai liudija apie galimai nepatikimą pardavėją.

Balandžio 13–

15 d.

(antradienis– ketvirtadienis)

Žaidimas–konkursas „Ar sugebėsi

atpažinti klaidinančią reklamą bei nesąžiningą komercinę veiklą internete?“

3 dienas vartotojai kviečiami dalyvauti

Facebook konkurse ir atpažinti galimai klaidinančią reklamą arba NKV. Pateikiami VVTAT parengti pavyzdžiai, iš kurių reikia atpažinti, ar reklama arba skelbimas turi klaidinančios reklamos arba NKV požymių. Iš visus atvejus atpažinusių vartotojų burtų keliu išrenkamas nugalėtojas, kuriam atiteks prizas – kuprinė su VVTAT ir EVC logotipais.

Balandžio    14 d.

(trečiadienis)

Atmintinė    „Svarbiausi    elektroninei prekybai taikomi reikalavimai“.

Pristatomi svarbiausi e. prekybai taikomi reikalavimai:  įteisinta  prekyba, nurodoma

privaloma ikisutartinė informacija, laiku ir tinkamai grąžinamos lėšos už nepristatomas prekes, laiku pristatomos prekės ir kt. Pažymima,   kad   minėti   reikalavimai  be

 

 

 

išimčių taikomi ir prekybą vykdančioms

soc. tinklų paskyroms bei portalams.

 

Atmintinė   taip    pat    išsiunčiama    verslo asociacijoms el. paštu.

Balandžio    15 d.

(ketvirtadienis)

Pokalbis su VVTAT specialistu apie nesąžiningos      komercinės      veiklos

atvejus internete

VVTAT tinklalaidė YouTube ir Facebook paskyrose, kurioje specialistas pataria, kaip

atpažinti nesąžiningą komercinę veiklą ir neužkibti ant kabliuko.

Balandžio    15 d. (ketvirtadienis)

Pranešimas spaudai „Ar gebame atpažinti nesąžiningų pardavėjų manipuliacijas internete?“

Aptariami NKV požymiai ir pavyzdžiai internete (stebuklingi preparatai, konkursai, raginimai pirkti ir pan.).

 

Pranešimas spaudai taip pat siunčiamas LRT redakcijai, viešinamas per BNS naujienų agentūrą, siunčiamas regionų žiniasklaidai, savivaldybėms, vartotojų

asociacijoms.

Balandžio    16

d. (penktadienis)

Atmintinė:    Klaidinančios    reklamos

požymiai

Pristatoma   atmintinė,   kurioje pateikiami

dažniausiai     pasitaikantys     klaidinančios reklamos        internete       požymiai       bei

pagrindiniai reikalavimai reklamai.

Balandžio      –

gegužės mėn.

Paskaitos            vyresnių            klasių

moksleiviams ir studentams

VVTAT      specialistai      siūlo      pravesti

nemokamas     nuotolines    paskaitas    apie pirkimą   internetu,   internetines apgaules,

klaidinačios reklamos ir NKV atvejus.